Des de La Intersindical llegim amb una barreja de perplexitat i incredulitat l’anunci del Govern sobre la creació d’un nou “cos de delegats de prevenció de riscos laborals”, una mena de comando mixt sindical-patronal amb vocació de visitar mil empreses l’any. El motiu? La creixent mortalitat laboral registrada el primer trimestre del 2025. El remei? Doncs, aparentment, una dotzena de “delegats” escollits a parts iguals per CCOO-UGT i per la patronal.
Permeteu-nos un moment per pair-ho.
On es col·locarà aquest nou “cos”? A l’administració de la Generalitat? En una nau secreta entre CCOO, UGT i Foment del Treball? I aquests “delegats de prevenció” exactament, a qui representaran? Perquè, segons la normativa vigent, un delegat de prevenció representa treballadors d’una empresa concreta i és escollit per ells. Si aquests 12 agents no representen ningú… en què es basarà la seva legitimitat? En una foto conjunta amb l’empresariat?
I per què només CCOO i UGT? Al nostre entendre (i les dades d’eleccions sindicals ho corroboren), a Catalunya hi ha una pluralitat sindical viva, combativa i amb representació significativa. Si la lluita contra la sinistralitat és cosa de tots, per què només alguns tenen cadira?
Quin sentit té que la veu del conjunt del sindicalisme de classe de Catalunya, com la de La Intersindical, sigui silenciada?
La idea de treballar en “parelles” sindical-patronal sona molt bé en un conte de fades de la concertació social… però en la realitat de les fàbriques, obres i cuines industrials, sabem quins interessos mouen cada banda. Pretendre que una persona triada per la patronal i una per un sindicat de pes estatal arribi a una objectivitat màgica és, amb perdó, confondre prevenció amb prestidigitació.
I mentre inventem nous cossos, què se n’ha fet de l’Institut Català de Seguretat i Salut Laboral (ICSSL)? Aquest sí que és —o hauria de ser— l’òrgan de referència en matèria de salut laboral a Catalunya. Un organisme públic, amb tècnics formats i coneixements profunds. En lloc d’enfortir-lo, el deixem de banda? No seria més coherent tornar-li els recursos que li han estat arrabassats per decisions polítiques?
I la Inspecció de Treball de Catalunya (ITC)? El Govern fa anys que no li destina els recursos necessaris suficients. Ara, amb aquesta mesura, pretenen carregar-la encara més de feina (ja que aquests nous “delegats” només podran derivar casos a la ITC, sense capacitat inspectora ni sancionadora). El resultat? Una ITC col·lapsada rebent alertes d’un cos paral·lel que mai hauria d’haver existit.
Si de veritat el Govern estigués compromès amb la prevenció, no seria més sensat haver creat o crear, com l’Estatut permet, un cos propi de subinspectors especialitzats en Seguretat i Salut laboral dins la Inspecció de Treball de Catalunya, com La Intersindical ha reclamat reiteradament?
En resum: davant l’increment de la sinistralitat, el que cal és voluntat política, reforçar els organismes existents i donar veu a tot el ventall sindical, no fer volar coloms amb invents improvisats. Aquests 12 “delegats mixtos” poden tenir bones intencions, però no deixen de ser un pegat en un vaixell que demana reformes estructurals urgents.
La prevenció no pot ser una operació d’imatge. És una qüestió de vida o mort.




