Anàlisi crítica dels resultats de l’estudi PISA a Catalunya

El 5 de desembre es van fer públics els resultats de l’informe PISA, l’avaluació internacional que l’OCDE fa als estudiants de 15 anys d’una vuitantenta de països. L’estudi que es va fer públic és el primer que es duu a terme en època postpandèmia. Deixant de banda la qüestionable metodologia i finalitat de l’estudi, i els interessos que pot servir, La Intersindical volem posar sobre la taula diverses consideracions sobre el descens que s’ha produït a Catalunya i la interpretació que n’ha fet el Departament d’Educació.

La Intersindical atribuïm els mals resultats que afecten el nostre país a diverses causes i, en conseqüència, ens manifestem en contra de qualsevol interpretació esbiaixada o restrictiva que focalitzi la responsabilitat en cap grup social o estament concret.

Dit això, el fet que els darrers anys s’hagin treballat (sense els recursos ni els suports adients) competències de diversos tipus negligint les competències més bàsiques que serviran a l’alumnat al llarg de la seva vida en podria ser una de gens secundària. Observem amb preocupació com la competència matemàtica, de llegir -descodificar textos- i escriure han perdut la seva referencialitat, sovint per un mal entès esnobisme que ha seguit acríticament el dictat d’algunes fundacions i entitats educatives amb models pedagògics d’una eficàcia més que qüestionable a nivell científic. És obvi que tot sistema educatiu ha d’apostar per criteris innovadors que acompanyin els canvis històrics i socials, però la innovació per la innovació (amb més motiu si es fa sense la consegüent inversió pressupostària) no és res més que una fugida cap endavant que té tan poc sentit com el retorn nostàlgic i suposadament arcàdic -és a dir: reaccionari- a un model d’escola antiquat.

Així mateix, cal tenir present que les biblioteques escolars són un element de foment de la lectura -i de la comprensió lectora- important i tot sovint poc valorat. No podem passar per alt que, per raons diverses, al nostre sistema educatiu se n’han tancat, o que fins i tot algunes Associacions de Famílies dels Alumnes s’han fet càrrec de les despeses que comporta que les biblioteques escolars tinguin prou dotació horària per gestionar-ne el fons, les novetats i la feina prescriptora que hi està associada. La conseqüència és, per descomptat, una externalització i precarització del servei bibliotecari, i la dificultat per trobar personal prou format i estable.

Tampoc podem obviar el procés progressiu cap a una manca d’exigència general del sistema amb la finalitat d’assolir un major percentatge d’aprovats, útil per a maquillar estadístiques, però no per a esquivar les avaluacions externes. Aquest factor es veu agreujat per la manca crònica d’inversió a l’educació (atribuïble en part al dèficit fiscal, però també a la voluntat política) que deriva en unes ràtios que impedeixen una atenció personalitzada a la diversitat inherent a l’escola inclusiva i a la matrícula viva que hi ha al nostre país. Tot plegat, per no parlar del tancament injustificable d’aules d’acollida que s’ha produït els darrers anys, que impedeix un accés en condicions d’una part de l’alumnat nouvingut a la llengua catalana. En resum: hi ha una part important de l’alumnat que queda desatès i que no permet aplicar el que hauria de ser una màxima educativa: «de cadascú segons les seves possibilitats, a cadascú segons les seves necessitats».

Sigui com sigui, el descens no és en cap cas atribuïble -com propaguen alguns grupuscles espanyolistes i catalanòfobs- a una vehicularitat del català que ja és prou fràgil en molts centres educatius. Ben al contrari: cal buscar les causes en els canvis constants de currículum, la politització de l’educació, l’excessiva burocratització, la manca de recursos i inversió (tan lluny del que estipula la mateixa LEC), les ràtios desproporcionades, el desinterès per les problemàtiques i condicions laborals dels docents, així com la seva pèrdua de prestigi social i autoritat. Factors, tots ells, que contribueixen al seu torn a la manca estructural de professorat que vivim.

En definitiva: només abordant amb consens social i amb una mirada holística tots aquests vectors podrem començar a revertir la situació crítica en què es troba el nostre sistema educatiu.

Lucy Schweinsteiger

Head Of Sales

Fusce eu felis dolor. Duis efficitur eget enim at sagittis. Sed non fermentum tortor, nec vestibulum est. Morbi interdum orci ut diam vestibulum sodales. Praesent in volutpat odio, molestie lacinia tortor. Ut pulvinar mattis lacus vitae vehicula. Donec condimentum tellus ut magna tempor sodales. Nam felis lectus, vehicula id dictum eget, pretium eu mi. Nam vel nibh vel turpis lobortis vulputate at at eros. In consectetur odio quis felis malesuada interdum. Praesent in.

Marine Johnson

General Manager

Fusce eu felis dolor. Duis efficitur eget enim at sagittis. Sed non fermentum tortor, nec vestibulum est. Morbi interdum orci ut diam vestibulum sodales. Praesent in volutpat odio, molestie lacinia tortor. Ut pulvinar mattis lacus vitae vehicula. Donec condimentum tellus ut magna tempor sodales. Nam felis lectus, vehicula id dictum eget, pretium eu mi. Nam vel nibh vel turpis lobortis vulputate at at eros. In consectetur odio quis felis malesuada interdum. Praesent in.

Dave Hackerman

Financial Manager

Fusce eu felis dolor. Duis efficitur eget enim at sagittis. Sed non fermentum tortor, nec vestibulum est. Morbi interdum orci ut diam vestibulum sodales. Praesent in volutpat odio, molestie lacinia tortor. Ut pulvinar mattis lacus vitae vehicula. Donec condimentum tellus ut magna tempor sodales. Nam felis lectus, vehicula id dictum eget, pretium eu mi. Nam vel nibh vel turpis lobortis vulputate at at eros. In consectetur odio quis felis malesuada interdum. Praesent in.

Lou Ling

Managing Director

Fusce eu felis dolor. Duis efficitur eget enim at sagittis. Sed non fermentum tortor, nec vestibulum est. Morbi interdum orci ut diam vestibulum sodales. Praesent in volutpat odio, molestie lacinia tortor. Ut pulvinar mattis lacus vitae vehicula. Donec condimentum tellus ut magna tempor sodales. Nam felis lectus, vehicula id dictum eget, pretium eu mi. Nam vel nibh vel turpis lobortis vulputate at at eros. In consectetur odio quis felis malesuada interdum. Praesent in.

Send Us a Message

How My Success Started

Mary Neuschweinstein, CEO of EthicPower Ltd.

In publishing and graphic design, lorem ipsum is common placeholder text used to demonstrate the graphic elements of a document or visual presentation, such as web pages, typography, and graphical layout. It is a form of "greeking".

Even though using "lorem ipsum" often arouses curiosity due to its resemblance to classical Latin, it is not intended to have meaning. Where text is visible in a document, people tend to focus on the textual content rather than upon overall presentation, so publishers use lorem ipsum when displaying a typeface or design in order to direct the focus to presentation. "Lorem ipsum" also approximates a typical distribution of letters in English. 

In publishing and graphic design, lorem ipsum is common placeholder text used to demonstrate the graphic elements of a document or visual presentation, such as web pages, typography, and graphical layout. It is a form of "greeking".

Even though using "lorem ipsum" often arouses curiosity due to its resemblance to classical Latin, it is not intended to have meaning. Where text is visible in a document, people tend to focus on the textual content rather than upon overall presentation, so publishers use lorem ipsum when displaying a typeface or design in order to direct the focus to presentation. "Lorem ipsum" also approximates a typical distribution of letters in English.

+49 856 9568 95

info@email.com

39 Lion Street
London

Integer maximus vitae metus id consequat. Quisque quis lorem vitae ante egestas eleifend et eget ante. Fusce hendrerit commodo felis. Nullam tempus lobortis ullamcorper.

Send Us a Message