Quina informació ha d’estar disponible en català a l’empresa on treballo?
- Els textos dels rètols i de les informacions de caràcter fix de l’interior dels centres laborals han de figurar, almenys, en català (art. 36.4 de la Llei de política lingüística).
- Els convenis col·lectius es poden redactar en qualsevol de les llengües oficials.
- S’han de redactar en la llengua que acorden les parts, i si no hi ha acord, en ambdues llengües i en exemplars separats (art. 16 de la Llei de política lingüística).
- En els convenis col·lectius i en els pactes d’empresa es poden introduir unes clàusules lingüístiques (art. 36.3 de la Llei de política lingüística), de les quals existeix una versió tipus, aprovada pel Consell de Treball de la Generalitat.
- Els treballadors, a l’Estat espanyol, tenen dret a no ser discriminats per raó de llengua, d’acord amb l’article 4.2.c de l’Estatut dels treballadors.
Quines obligacions té l’empresa en matèria lingüística?
La Llei 22/2010, de 20 de juliol, del Codi de consum de Catalunya, fixa que les persones consumidores, en llurs relacions de consum, tenen dret, d’acord amb el que estableixen l’Estatut d’autonomia i la legislació aplicable en matèria lingüística, a ésser ateses oralment i per escrit en la llengua oficial que escullin (article 128-1,1).
L’empresa ha d’oferir formació en matèria lingüística?
Tot i que la normativa no obliga les empreses a oferir cursos de formació en llengua catalana als seus treballadors i treballadores, és evident que, per tal de respectar-la, ha de propiciar que en tinguin coneixement. Els esmentats cursos esdevenen, per tant, d’allò més necessaris per a garantir els drets lingüístics.